Czy czytasz skład z metki?
Niestety większość osób tego nie robi a warto. To podstawa jeśli chcesz mieć rzeczy na lata a nie na jeden sezon. Tylko pozornie wydaje Ci się że oszczędzasz jeśli kupujesz np. płaszcz w sieciówce za 200 zł który w składzie ma 100% poliester zamiast płaszcza ze znakomitym składem np. materiał wierzchni 100% kaszmir, 100% baby alpaca, 100% wełna wielbłądzia (mieszanki tych włókien z wełną też będą świetne) z podszewką 100 % acetat lub 100% jedwab.
Po jednym sezonie płaszcz ze złym składem nadaje się do wyrzucenia, nieestetycznych zmechaceń nie da się usunąć. Wygląda już niechlujnie. Natomiast płaszcz z dobrym składem wymaga jedynie odświeżenia. Kaszmir czy alpaka delikatnie się „kuleczkują” to naturalny proces a na bieżąco pomocna będzie golarka do ubrań i znowu będą jak nowe. Jak tylko pojawią się zmechacenia np. powstałe w miejscach gdzie jest ciągły kontakt z torebką to samodzielnie jesteś w stanie sobie z tym poradzić. Aby przez kolejne lata cieszyć się płaszczem w doskonałym stanie należy stosować się do zaleceń pielęgnacyjnych które widnieją na metce. Zazwyczaj jest to symbol Dry clean only czyli prać chemicznie w pralni. Zwróć uwagę na takie szczegóły aby przez przypadek nie zniszczyć cennego płaszcza, swetra czy kocyka. Te materiały nie lubią prania w wodzie i zwyczajnie się zniszczą i zmniejszą.
Nie obawiaj się, że koszty pralni będą zbyt wysokie otóż naturalnych materiałów jak np. wełna alpaki nie trzeba prać tak często jak poliestru czy akrylu ponieważ nie wchłania ona tak zapachów jak wspomniane wcześniej poliester czy akryl. Na pewno wygląd, trwałość i właściwości naturalnych materiałów rekompensują takie niedogodności jak konieczność korzystania z pralni.
Po co czytać metki wyrobów wełnianych?
Kupując produkty wełniane, warto uważnie czytać metki.
Częstą praktyką sprzedawców jest nazywanie produktów „Kocyk z wełną merino” lub „Sweter z kaszmirem”.
Aby mieć pewność, że wyrób jest produktem ze szlachetnej wełny a nie tylko z jej drobnym dodatkiem sprawdź uważnie skład produktu.